TikTok Dość nowy portal, w Polsce kilka lat temu jeszcze zupełnie nieznany. Dodatkowo ma swoje ograniczenia, ponieważ można umieszczać w nim tylko materiały w formie filmów i to króciutkich,
Początkowo traktowano go na rynku jako „zabawka” dla młodzieży, bo to ona stanowi 90% użytkowników portalu, a on sam ma charakter mocno satyryczny, nastawiony jest na teledyski, filmy humorystyczne. Ostatnio jednak zyskuje na popularności i zaczyna się go traktować jako świetny nośnik reklamy.
TikTok w liczbach.
Najbardziej liczną grupę użytkowników portalu TikTok dalej stanowią nastolatkowie, warto wspomnieć że zdecydowana większość, aż 95 %, to płeć żeńska. Ponad dwie trzecie internatów nagrywa własne materiały i dzieli się nimi za pomocą TikToka. Zdecydowana większość, bo ponad 90% deklaruje, że bardzo lubi lub chociaż lubi ten portal. Jest on czymś nowym, zachęcającym i coraz bardziej popularnym. Wśród powodów do zachwytu internauci wymieniają między innymi codzienną porcję zupełnie innych, ciekawych wrzutów jako sposób na nudę, sposób na zabawę i poprawę humoru oraz znalezienie kreatywnych materiałów.
TikTok w marketingu.
Prawie wszyscy (95%) użytkownicy oświadczają, że zetknęli się z reklamą na portalu TikTok. Jest ona przez nich jednak odbierana zaskakującą pozytywnie. Co trzeciemu użytkownikowi podoba się, że influencerzy tworzą materiały reklamowe we współpracy z markami. Natomiast 34 % oświadcza, że im to nie przeszkadza. To jest imponujący wynik w obecnych czasach, w których bombardowani jesteśmy reklamą na każdym kroku i nieraz mamy jej po prostu dość. A taka reklama, która jest dobrze odbierana jest również bardzo skuteczna. Okazuje się, że co czwarty ankietowany przyznał, że kupił coś inspirowany kanałem twórcy. Każdy marketingowiec marzy o takiej skuteczności swoich reklam!
Jest wiele możliwości reklamy, które są bardzo kreatywne – Hashtag Challange, współpraca z influencerami. Warto postawić na współpracę z TikTokerami, którzy mają swoją publiczność, systematycznie powiększaną przez kolejne wrzuty. Ma to wiele korzyści dla marki, bo dostaje reklamę skuteczną dobrze odbieraną, buduje swój pozytywny wizerunek. Dodatkowo reklama na TikToku obecnie nie wymaga dużych nakładów finansowych, jak reklama w innych mediach. Dla twórców wejście we współpracę z marką to również same korzyści, nie ma ryzyka, że śledzący się obrażą, ponieważ są pozytywnie nastawieni do reklamy i marek na TokToku, a można szybko zgromadzić społeczność odbiorców i na tym zarobić. A sami odbiorcy zyskują ciekawy content, rozrywkę i reklamę w atrakcyjnej formie.
TikTok – podsumowanie
Żeby działania na TikToku były skuteczne oraz dobrze odbierane, musimy zapoznać się z zasadami panującymi na portalu, poznać język twórców, który bywa specyficzny, nie jest spotykany nigdzie indziej.
Platforma w takim formacie sama nakręca swoich użytkowników – połączenie muzyki, filmu, ruchu zachęca do oglądania, jest atrakcyjną, krótką formą. Co więcej, nakręca również do tworzenia, w ten sposób można zabłysnąć wśród znajomych i fajnie się bawić. Istotny tutaj jest algorytm proponujący użytkownikowi filmiki podobne do tych, które oglądał, mogące go zainteresować. W ten sposób promuje twórców i zapewnia ciekawe materiały oglądającym. TikTok zatacza coraz szersze kręgi, ma z dnia na dzień więcej użytkowników, również spoza grupy wiekowej nastolatków i wiele wskazuje na to, że ten trend się utrzyma, przynajmniej na razie.