Jak wykorzystać Marketing Mix?

Nim produkt trafi na półki sklepowe przechodzi długą drogę procesu wdrożeniowego. Każdy etap obejmuje konkretne przesłanki i argumentacje potwierdzające fakt, że pomysł rzeczywiście jest trafiony. Konkurencja depcze sobie nawzajem po piętach. Dynamizując w ten sposób daną kategorię. Tym bardziej w przypadku wszystkich nowości, każdy punkt wprowadzenia na rynek powinien być uzasadniony.

Czym jest Marketing Mix?

Launching produktu to za każdym razem ogromne wyzwanie dla firmy. Poprzedzają go zazwyczaj miesiące prac i weryfikacji. Marketing Mix pozwala markom uporządkować proces wdrożeniowo-sprzedażowy. Dzięki tej strategii są w stanie kontrolować zainteresowanie swoją ofertę, a następnie generować na nią popyt. Marketing Mix obejmuje kilka elementów, które gdy zostaną zsynchronizowane, znacząco oddziałują na rynek. Nowość powinna mieć dookreśloną formę i cenę, być adresowana do konkretnego odbiorcy, pojawić się we właściwym miejscu i czasie. Stąd też zwykło się nazywać ten system metodą 4P, czyli Produkt (product), Cena (price), Promocja (promotion), Dystrybucja (place). 

Koncepcja 4P

Stworzenie nowego produktu wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych zadań marketingowca. Nie może być przecież oderwany od rzeczywistości. Koncept produktowy powinien wpisywać się w aktualne trendy i co najważniejsze, spełniać oczekiwania konsumenta. Powstał bowiem z myślą o nim. Dlatego też musi wpisywać się w jego styl.

Produkt – Punktem wyjścia dla zbudowania pomysłu jest standardowo określenie profilu konsumenta, by odpowiadał jego potrzebom. Na tej podstawie należy opracować kolejne etapy takie jak jakość, design, claimy…wszystko to, co wpisuje się w jego USP.

Cena – Doprecyzowany status konsumenta pozwala również dostosować cenę do jego możliwości finansowych. Warto jednak pamiętać, że w kwestii ustalania ceny, istotnym punktem odniesienia jest rynek. Cena powinna uwzględniać koszty produkcyjne, marżę firmy, kontekst rynkowy oraz portfel klienta.

Promocja – Czasy mamy takie, że bez solidnego wsparcia promocyjnego, marka nie będzie w stanie się obronić. Dlatego już na wstępnym etapie planowanego wdrożenia, jego istotny element stanowi strategia komunikacji z rynkiem. Narzędzi promocji nie brakuje. Warto jednak pamiętać, że każdy koncept wdraża się inaczej. Kampania lokalna czy ogólnopolska? Wiek konsumenta? Jego pochodzenie? Te elementy warunkują zasięgi reklamy. Dlatego wybierając aktywności promocyjne, należy kierować się targetem oraz celem wdrożenia.

Dystrybucja – to nic innego jak dookreślenie kanałów, w których klient znajdzie produkt. Małe, średnie czy duże formaty? Sieci polskie czy międzynarodowe? Rynek nowoczesny czy tradycyjny? A może horeca? Istotą dookreślenia punktów sprzedaży jest oczywiście sam koncept produktu. Ten klaruje się już we wstępnym etapie prac nad kreacją.

Koncept 7P

Klasyczną koncepcję 4P z czasem rozszerzono o dodatkowe 3 punkty, czyli metodę 7P. Wyznacznikiem dla tych działań są ludzie. Od nich wszystko się zaczyna i na nich kończy. Dlatego w rozbudowanym procesie wdrożeniowym, zwraca się uwagę również na pracowników i kontrahentów. Należy dbać o relacje biznesowe i zbudować wewnętrzny plan rozmów z kontrahentami. Z pewnością przyniesie to w efekcie spójną komunikację na temat nowego produktu. Kolejnym dodanym punktem do strategii 4P jest proces. Obejmuje on działania marketingowo-sprzedażowe, których celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku marki. Doprecyzowuje sposób, w jaki marka poprowadzi konsumenta od chwili zainteresowania produktem do zakupu. Psychical Evidence to natomiast nic innego jak pozycjonowanie. Tutaj szczególną role odgrywają działania budujące wizję firmy jak np. design, branding samochodów, jakość obsługi itp.

Marketing Mix zarówno w wersji 4P, jak i 7P od lat praktykuje się w większości firm. To sprawdzony system, który pozwala trzymać kontrolę nad aktywnościami marki. Ważne jednak jest to, by zachować spójność komunikacji. Proces sprawdzi się jedynie wtedy, gdy wszystkie jego elementy będą ze sobą zintegrowane.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *