Marketing szeptany, jak każde narzędzie marketingowe używane do promocji musi być wykorzystywane umiejętnie. Stosując to narzędzie można popełnić dużo błędów, które marce zamiast pomóc – zaszkodzą.
Chcąc uniknąć najpopularniejszych błędów w tego typu działaniach, najrozsądniej jest skorzystać z oferty profesjonalnej firmy. Oczywiście nie każda firma, która oferuje usługi marketingu szeptanego realizuje je umiejętnie. Wiele agencji nie jest w stanie uniknąć podstawowych błędów, które poniżej omówimy. Wiele nie korzysta z odpowiednich narzędzi, które w obecnych czasach są niezbędne aby prawidłowo realizować kampanie marketingowe.
Wybierając profesjonalną agencję, należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
- doświadczenie agencji, z którą chcemy podjąć współpracę. Marketingu swojego biznesu nie powinniśmy oddawać w ręce firmy, która nie ma przynajmniej kilkudziesięciu przeprowadzonych kampanii WoMM. Prowadząc rozmowy z agencją warto poprosić o referencje zadowolonych klientów i zobaczyć jacy to klienci. Im większy klient tym poprzeczka prowadzenia kampanii jest większa. Agencja która współpracuje z dużymi markami daje pewną gwarancję, że również naszą poprowadzi umiejętnie;
- warto zapytać o strukturę firmy. Musimy wiedzieć ilu jest pracowników, ile osób będzie zaangażowanych w kampanię i jakie obowiązki będą do nich należały. Unikać należy firm, w której jedna osoba realizować będzie wszystkie działania. W takim przypadku kampania raczej nie będzie wyglądała dobrze;
- ważnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę jest osoba trzecia, która będzie weryfikować wpisy, które tworzymy w kampanii. Nie powinna to być ta sama osoba, która wpisy pisze. Obiektywna osoba może wyłapać błędy w prowadzonej kampanii i zoptymalizować jej działania – dopiero zweryfikowany wpis powinien zostać zamieszczony w raporcie. Niestety, większość początkujących agencji pomija ten element szukając oszczędności i większych zarobków;
- sposób raportowania – profesjonalne podejście wymaga transparentności. Agencja raportując prowadzone działania swoim klientom nie powinna tego robić jedynie raz w miesiącu. Klient w takiej sytuacji nie ma możliwości zweryfikować sposobu komunikacji własnej marki, prawdziwości zamieszczanych informacji, kierunku w którym zmierza komunikacja i co najważniejsze – jej zgodności z własnymi oczekiwaniami i założonymi celami. Profesjonalne agencje bardzo często dysponują narzędziami, do których dostępy dostaje klient i może online śledzić efekty kampanii. Takie działania powodują, że kampania wygląda lepiej, ponieważ klient ma możliwość wskazywania kierunków komunikacji, oceniać jej efekty i reakcję użytkowników forum na wpisy agencji;
Warto pamiętać jaki cel ma kampania
Przed przystąpieniem do prowadzenia działań, musimy jasno określić cele, które chcemy osiągnąć kampanią. Cele kampanii marketingowej mogą być różne – wizerunkowe, sprzedażowe, edukacyjne, informacyjne czy nawet wsparcie innych działań marketingowych, które się prowadzi. Nie można prowadzić kampanii marketingowej bez jasno określonego celu, który chcemy zrealizować. Wtedy kampania ulegnie „rozmyciu” i wprowadzimy niepotrzebny chaos komunikacyjny wokół oferty klienta.
Dobrą rzeczą, chociaż nie niezbędną jest przygotowanie scenariusza komunikacji i zatwierdzenie go u klienta. Na tym etapie jesteśmy w stanie zniwelować rozbieżności między tym czego oczekuje klient, a tym jak chcielibyśmy prowadzić dla niego działania marketingowe.
Jak widać, rzeczy na które należy zwrócić uwagę przy wyborze agencji, należytym przygotowaniu się do kampanii i jej prowadzeniu jest bardzo wiele.
Prawda taka, że nawet najlepiej prowadząc kampanię, może się zdarzyć sytuacja, że ktoś popełni jakiś błąd. Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Najważniejsze jest uczyć się na błędach i w razie W potrafić przyznać się do błędu 🙂