Fanatyk na OLX, czyli pasta w służbie reklamy

W ostatnich tygodniach furorę w mediach społecznościowych robi nowa kampania reklamowa serwisu OLX. Co tydzień ukazuje się nowy odcinek serialu reklamowego „Fanatyk: Historia prawdziwa”, stworzonego na podstawie pasty „Mój stary to fanatyk wędkarstwa” Malcolma XD.

Co to są copypasty?

Wraz z rozwojem Internetu pojawiły się nowe formy i gatunki literackie, które zaczęły swą egzystencję właśnie w Sieci. Jedną z nich są właśnie pasty, a właściwie – copypasty. Są to krótkie opowiadania, napisane potocznym językiem. Nazwa wzięła się od angielskich słów „copy” (kopiować) i „paste” (wklejać). Copypasty właśnie metodą „kopiuj + wklej” są rozpowszechniane w Sieci, a prym wiodą w tym media społecznościowe.

Malcolm XD i fanatyk wędkarstwa

Za najpopularniejszego twórcę polskich past uważa się Malcolma XD. Autor, który do tej pory dba o swą anonimowość, stworzył w ostatnich latach kilkadziesiąt past, które rozpowszechnił na swoim facebookowym profilu. Największą, niemal kultową popularność zdobyła „Mój stary to fanatyk wędkarstwa”. Opowiadana przez dwudziestolatka z prowincji, dotyczy jego ojca, dla którego sensem życia jest wędkarstwo. Pasja jest tak głęboka, że wpływa destrukcyjnie na całą rodzinę. Jednak wynikają z niej zabawne sytuacje. „Fanatyk” zdobył w Internecie taką popularność, że 2017 roku stacja Showmax nakręciła na jego podstawie krótkometrażowy film z Piotrem Cyrwusem w roli głównej. Malcolm poszedł za ciosem i w 2019 wydał w formie papierowej swoją pierwszą powieść „Emigracja”, napisaną jednak w formie pastowych opowiadań.

„Fanatyk” i OLX

W kwietniu 2021 roku użytkownikom Facebooka zaczął wyświetlać się post z pierwszym odcinkiem reklamowego “Fanatyka”.  Z początku ciężko było domyślić się, że to kampania reklamowa. Stare miejsca i postaci, a jednak nowe sytuacje w kilkuminutowym filmiku wywoływały uśmiech na twarzy. Dopiero na jego końcu okazało się , że przecież „można coś kupić lub wypożyczyć na OLXie”. Wypożyczenie glebogryzarki, czy kupno kampera na spółkę z kumplami świetnie wieńczy każdy z odcinków. To już nie pierwsza tego typu kampania serwisu OLX.  Wcześniej popularność zdobyła seria „Szef Internetów”, w której również zagrali znani i lubiani aktorzy. Seria nawiązywała do komedii „Chłopaki nie płaczą”.

Powodzenie tego typu kampanii potwierdza skuteczność takich odmian marketingu, jak: content marketing, social media marketing czy nawet storytelling.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *