Czym jest zaplecze pozycjonerskie?

Już od momentu powstania wyszukiwarki Google wszelkiego rodzaju strony internetowe zabiegały o to, by stać się bardziej widocznymi w sieci. Na przestrzeni lat algorytmy mające wpływ na rozpoznawalność konkretnej witryny zmieniły się. Jednak wciąż mają ogromny wpływ na ranking pozycji w serwisach Google.

Zaplecze pozycjonerskie – definicja

Zapleczem pozycjonerskim – w największym skrócie – nazywamy pojedynczą stronę, a częściej zbiór serwisów pełniących funkcje linków zewnętrznych, które prowadzą do macierzystej strony klienta. Zaplecze pozycjonerskie wiąże się tematycznie z pozycjonowaną stroną internetową, a jej właściciel może je dowolnie modyfikować i kontrolować jego rozwój. Linki zewnętrzne odsyłają odbiorcę między innymi do:
1. artykułów sponsorowanych i gościnnych,
2. specjalistycznych serwisów społecznościowych,
3. profili i kont w mediach społecznościowych,
4. forów i blogów,
5. oraz stron producenta.

Zdarza się, że konstruuje się tak zwane zaplecze dedykowane. Składa się ono w dużej mierze ze stron internetowych, które zostały stworzone wyłącznie w celu polepszenia widoczności konkretnej domeny. Pozycjonowana strona, która posiada bardzo wartościowy kontent, często posługuje się zapleczem, które posiada swój własny zbiór linków.

Algorytmy wpływające na zaplecze SEO

Algorytmami nazywa się zbiór wytycznych, które trzeba spełnić, aby osiągnąć zamierzone cele w promowaniu swojej domeny. Algorytmy są nieustannie aktualizowane, wprowadza się również ich nowe odmiany, segregujące i oceniające wartość publikowanych treści. Konstruowanie link-buildingu według określonego klucza, umożliwia użytkownikowi szybszy dostęp do oferowanych przez twórcę treści. Początki pozycjonowania określały wartość stron internetowych po ilości linków zewnętrznych (algorytm PageRank). Z czasem poszerzono zakres możliwości, jakie oferują algorytmy. Ze względu na częste przypadki powielania treści, stworzono między innymi takie algorytmy jak Panda – skutecznie ograniczającego ilość spamu i stron o niskiej jakości treści czy Pingwin, który obniża wartość stron manipulujących profilem linków. Pozycjonowane strony, są analizowane również przez takie rodzaje algorytmów jak Page Layout. Hamują one dostęp do stron z dużą ilością reklam czy Koliber warunkujący lepsze zrozumienie zapytań użytkownika.

Jak rozbudować zaplecze SEO

Na prawidłowe funkcjonowanie zaplecza SEO ma wpływ wiele czynników. Dobrze skonstruowany link-building, musi spełniać nie tylko warunki określane przez algorytmy, ale również dopasować się do oczekiwań odbiorców. Bierze się tu pod uwagę kilka czynników.
Tematyczność zaplecza polega na ścisłym dopasowaniu linków zewnętrznych do rodzaju oferowanych usług na stronie pozycjonera. Sposób ten ułatwia pozyskanie odbiorcy, który w sieci poszukuje konkretnego rodzaju treści, np. jeśli oferta witryny klienta dotyczy kosmetyków, linki zewnętrzne powinny odsyłać do portali dotyczących produktów upiększających.

By stworzyć wartościowe treści ważne jest zachowanie unikalności i użyteczności strony zapleczowej. Pingwin i Panda kładą nacisk na to, aby treści nie były powielane, a temat artykułów w pełni wyczerpany. Chociaż użycie anchorów odzwierciedlających tematykę tekstów wciąż ma ogromny wpływ na SEO, to ich nadmiar może zaburzyć odbiór treści, a nawet sprawić, że zostanie ona odrzucona przez algorytmy.

Sposób podania jest ważny!

Przystępnie sformatowane treści to oznaka profesjonalizmu pozycjonera. Tekst podzielony na akapity i opatrzony nagłówkami o ciekawych tytułach sprawia, że staje się on bardziej przejrzysty. Umożliwia to czytelnikowi zapoznanie się z informacjami, które najbardziej go interesują.

Pozycjonowana strona zyskuje również na ciekawym projekcie wizualnym. Użytkownik zwraca uwagę na to jak zbudowana jest strona – panel sterowania powinien być intuicyjny i funkcjonalny. Witryny warto uzupełnić także zdjęciami, grafikami czy pokazami multimedialnymi. Wzbogacenie contentu tymi elementami może nie tylko zapewnić pozytywny odbiór wśród użytkowników, ale również ułatwić robotom Google rankingowanie.

Istotne w budowaniu zaplecza jest regularne publikowanie treści – zapewni to odbiorcę o tym, że rzetelne treści będą na bieżąco aktualizowane i wzbogacane. Jest to także korzystne dla udanej promocji strony, ponieważ algorytmy zwracają uwagę na częstotliwość ukazujących się treści, stawiając je wyżej w rankingu wyszukiwania.
Dobrze rozwijające się zaplecze warto zabezpieczyć. Systematyczna aktualizacja systemu CMS, wtyczek i szablonów graficznych powstrzyma ataki hakerów czy botów. Przed kradzieżą danych chroni również częsta zmiana haseł dostępowych – im trudniejsze do odgadnięcia, tym bardziej skuteczne.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *