Pytanie bardziej powinno brzmieć, na ile jesteśmy w stanie zaufać opiniom innych osób. Z przeprowadzonych badań i analiz rynku sklepów internetowych wynika jasno, że sieciowa opinia innych jest uznawana przez nas, jak opinia najbliższych nas osób. Oznacza to, że dobre opinie pod produktem sprzedają, a ilość internautów, która jest w stanie im zaufać, jest zatrważająca. Jest to bowiem niemal 81 procent. 81 procent klientów, którzy ufają opiniom zamieszczanym pod stronami i produktami w sklepach internetowych, które dzięki nim są bardziej chętne do dokonania zakupów lub skontaktowania się z usługodawcą.
Opinie tworzą pozytywny wizerunek marki
Pozytywny wizerunek w sieci to najważniejsze zadanie, przed jakim staje firma. Bez niego działalność w sieci to droga przez mękę lub po prostu słabe wyniki konwersji. Teraz opinie o marce budują portale społecznościowe, takie jak Facebook, gdzie zadowoleni i niezadowoleni klienci zawsze chętnie wypowiedzą się na temat ostatniej usługi, jaką od Ciebie otrzymali. Najlepiej jest, gdy pozostaniesz z nimi w kontakcie. To właśnie remarketing jest jedną z kluczowych dziedzin marketingu sieciowego. Pozostając w kontakcie z zadowolonym i niezadowolonym klientem znów budujesz swoją markę i zdobywasz zaufanie. Na pozytywny wizerunek firmy w sieci składa się więc wiele czynników czasem od siebie niezależnych, a jednym z nich jest z pewnością opinia, bez której Internet chyba przestałby działać.
Wyniki influencerów mówią same za siebie
Influencerzy chyba w najlepszy sposób obrazują działanie opinii w sieci. To często na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za kampanie sieciowe i marketingowe. Nawet 72 procent osób śledzących ich poczynania jest skłonnych do podjęcia decyzji zakupowej pod wpływem ich opinii. To spora grupa ludzi, którzy czasem nawet nie są zainteresowani produktem lub nic nigdy o nim wcześniej nie słyszeli. Budowana opinia wspierana przez znaną osobowość ma więc ogromne pole do popisu w działaniach marketingu sieciowego.
Mimo tego, że pod zwykłymi opiniami podpisują się zupełnie nieznane nam osoby, podobnie odbywa się to na forach dyskusyjnych i pod produktami w internetowych sklepach. Zbudowana opinia klientów i zachęta do zakupu poparta wieloma pozytywnymi wpisami może sprzedawać równie dobrze, co wprawny influencer.
Opinie zwiększają sprzedaż
Mimo iż mogłoby się tak wydawać, to nie jest to ich główne zadanie. Raczej zwiększenie sprzedaży dzięki opiniom można traktować jak efekt poboczny. Wcale nie oznacza to, że nie jest to wystarczająco skuteczne narzędzie, by znacznie zwiększyć obroty firmy.
A co z negatywnymi opiniami?
Negatywne opinie mogą firmę sporo kosztować. Okazuje się, że nawet 70 procent klientów jest skłonnych do zmiany decyzji zakupowej pod wpływem negatywnych opinii. To ogromna rzesza klientów, którzy opuszcza nasze strony, gdy znajdą na nich jedną lub kilka negatywnych opinii na temat danego produktu. Z tego też powodu wyszczególnianie pozytywnych i jakościowych wpisów ma dużo większe znaczenie. Wrzucanie negatywnych opinii poza margines lub całkowite ich pomijanie może przynieść spore korzyści.
Opinia tak jak może zbudować dla nas bazę zakupową, tak samo może nas w szybkim tempie zrujnować. Czasem nie ma co przejmować się kilkoma negatywnymi wpisami. Gdy jednak pojawia się ich więcej, trzeba zareagować. Z tego też powodu istotnym elementem kampanii opiniotwórczej jest monitorowanie opinii, Wyrzucanie ze sklepu niechcianych produktów i stałe poszukiwanie najlepszych sposobów na zdobycie zaufania klienta.
Podsumowanie
Opinia w sieci krąży od jednego użytkownika do drugiego. Na portalach społecznościowych jest to najlepiej widoczne. Działania marketingowe nie kończą się dziś na dotarciu z informacją handlową. Skuteczne budowanie bazy klientów jest jednym z działań, które mogą przynieść spore zyski w przyszłości. Zdobycie jednego lub kilku oddanych klientów może firmie przysporzyć znacznej popularności. Im ich więcej, tym mniej trzeba martwić się negatywnymi wpisami. Oddany i zachęcony klient z pewnością wykona swoje zadanie najlepiej jak może, czyli podzieli się swoją opinią na własnym profilu społecznościowym, lub dokona pozytywnego wpisu na łamach naszych witryn.
Może to dziwne, ale tak …kilka gwiazdek w Internecie jest w stanie sprzedać Twój produkt i sprawić, że ludzie będą chcieli więcej …
Gdyby nie sprzedawały, to firmy by o nie nie pytały. A ponieważ pytają, to z czegoś to musi wynikać. Zresztą, co tu wiele mówić – sami zobaczcie czy nie czytacie opinii jak jesteście gdzieś na wyjeździe i szukacie dobrej restauracji. Pierwsze co to opinie Google i tym się kierujecie.