Przeglądając liczne ogłoszenia agencji marketingowych i freelancerów, którzy oferują swoje usługi na licznych portalach, często można trafić na deklaracje usunięcia negatywnych opinii.
Jak wygląda jednak taka usługa w praktyce? Na ile tego typu ogłoszenie jest prawdziwe? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tej publikacji.
Dobry wizerunek jest wartością, o którą zabiega każda marka. Świadomość właścicieli i prezesów firm jest coraz większa. Coraz częściej więc osoby te zdają sobie sprawę, że aby rozwijać swoją markę i pozyskiwać nowych klientów muszą mieć pozytywny wizerunek. Jeśli marka ma w Internecie dobre opinie, to sprawa wydaje się prosta.
Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy marka nie ma dobrej opinii. Wpisując jej nazwę w wyszukiwarkę wyniki które się pojawiają bardziej zniechęcają niż zachęcają do jej zakupu. W takiej sytuacji zaczyna się poszukiwanie dobrej i skutecznej agencji marketingowej lub innego podmiotu, które rozwiąże ten problem.
Marki chcące poprawić swój wizerunek prędzej czy później trafią na ogłoszenie typu „usuwamy negatywne opinie”, „wizerunek Twojej marki w dobrych rękach”, „usuń negatywne opinie o swojej firmie”. Wielu nieświadomych przedsiębiorców skorzysta z usługi i …no właśnie.
Czy jest możliwość, aby usuwać negatywne opinie z Internetu?
Pomyślmy takimi kategoriami:
Zakładamy sobie forum dyskusyjne. Rozwijamy je, z czasem udaje się nam je rozwinąć. Mamy setki użytkowników, którzy wyrażają swoje poglądy na różne tematy, w tym również produktowe. Na takim forum pojawi się negatywna wypowiedź.
W jaki sposób może zniknąć z forum taka wypowiedź?
1)
Możemy napisać do administracji z prośbą o usunięcie wpisu. Administrator może zachować się w przeróżny sposób. Może po prostu olać temat i nie odpisać. Może również napisać że usunie negatywną wypowiedź za stosownym wynagrodzeniem, lub odpisać, że tego nie zrobi. W tym ostatnim przypadku nie jesteśmy w stanie więcej zrobić. Jeśli więc agencja deklaruje, że usunie negatywne wypowiedzi o marce, to nie jest w stanie tego zrobić. Brak takiej możliwości wynika właśnie z tego faktu, że agencja nie jest administratorem danego forum. Nie ma dostępu do narzędzi administracyjnych, dzięki którym mogłaby takie komentarze usunąć.
2)
Oczywiście mogą się zdarzyć również takie sytuacje, że kontakt z administracją będzie uniemożliwiony bo administrator nie poda swojego maila lub nie oznaczy swojej funkcji na forum.
Możemy zarejestrować się na forum i zgłosić wpis do usunięcia. Możliwości administratora są tu podobne jak opisane w powyższym punkcie. Żadna z nich nie daje gwarancji usunięcia negatywnych wypowiedzi.
Żadna agencja, o ile nie jest administratorem forum lub innej platformy, na której pojawiają się negatywne opinie, nie ma możliwości udzielenia gwarancji że takie opinie usunie.
Jedyne co może zadeklarować, to nawiązanie kontaktu z administratorem i przeprowadzenie z nim rozmów zmierzających do usunięcia wypowiedzi. Finalna decyzja należy zawsze do właściciela portalu/forum.
Oczywiście w większości sytuacji taka opinia zostanie usunięta. Każdy administrator i moderator to człowiek, z którym można porozmawiać. Większość takich osób nie ma interesu w trzymaniu negatywnych opinii o marce na swojej stronie i na prośbę o jej usunięcie, oczywiście ją usuną. Nie jest to jednak reguła. Prosząc o usunięcie musimy liczyć się z odmową.
Nikt nie usunie opinii nie będąc administratorem serwisu. Jeśli jakaś agencja deklaruje, że usunie a następnie faktycznie to robi, to nasuwa się pytanie kto je napisał? Może po prostu agencja sama szuka sobie klientów uprzednio pisząc na ich temat paszkwile?