Wiele firm poszukuje skutecznego narzędzia marketingowego, które wesprze prowadzenie biznesu – wyedukuje grupę docelową, dotrze z konkretnym komunikatem do osób, które mogą być zainteresowane zakupem, czy wprost – które sprzeda konkretny produkt lub usługę.
Przed podobnym dylematem stają codziennie agencje marketingowe i domy mediowe, do których zgłaszają się firmy chcące zaistnieć w Internecie lub zwiększyć w nim swoją obecność i rozpoznawalność. Narzędzi jest wiele, są różne cele i strategie, które realizujemy.
WoMM jako skuteczne narzędzie marketingowe
Najciekawszym, a jednocześnie skutecznym narzędziem jest właśnie marketing szeptany.
Jego skuteczność wynika z otwartości i dialogu, który pomaga realizować określone cele. Coraz częściej odchodzimy od standardowych form reklamy billboardowej czy telewizyjnej. Tego typu formaty zaczynają jedynie zachęcać do poszukiwania informacji o produkcie w Internecie. Widząc reklamę super produktu w telewizji, nie idziemy do sklepu i nie kupujemy. Stajemy się społeczeństwem świadomym marketingowo – zaczynamy poszukiwać i kontrolować marki w Internecie. Sam przekaz reklamowy mówiący, że produkt jest dobry, skuteczny i trzeba go kupić to obecnie za mało.
Świadomi użytkownicy poszukają informacji w Internecie. Czytają oni opinie o produkcie na blogach, słuchają co mają do powiedzenia o nim Influencerzy. Rozmawiają również z tymi, którzy mogą powiedzieć o produkcie najwięcej – z osobami, które korzystały z produktu.
Co zapewnia marce marketing szeptany
Marketing szeptany zapewnia marce bezpośredni kontakt z jej odbiorcami i osobami, którzy zastanawiają się nad zakupem. Dzięki tej formie działań marketingowych marka może przekonać niezdecydowanych do zakupu. Może ona odpowiedzieć na ich pytania rozwiewając tym samym dręczące ich wątpliwości.
W końcu również, może poznać słabości swojego produktu. Dzięki tej opinii, mądra marka jest w stanie wyciągnąć wnioski i ulepszyć swój produkt.
Ta wiedza jest kluczowa, aby marka stawała się coraz lepsza, niwelowała ryzyko powstania negatywnych opinii i sytuacji kryzysowych, zdobywała kolejnych zadowolonych klientów oraz aby coraz lepiej wkomponowywała się w oczekiwania swoich odbiorców. Dzięki temu buduje się również przywiązanie konsumenta do marki.
WoMM wpływa na budowanie przywiązania do marki
Wierność, którą marka jest w ten sposób w stanie zbudować może sprawić, że jej odbiorcy nigdy nie kupią produktu konkurencji. Jeśli marka stworzy społeczność wokół samej siebie prędzej czy później stanie się liderem rynku. Osiągnie więc punkt w swoim rozwoju, o którym marzy każda marka.
Marketing szeptany (buzz marketing) powinien stać się elementem każdej kampanii, jako narzędzie dające możliwość bezpośredniego dialogu z odbiorcami. Oczywiście komunikacji nie możemy tutaj prowadzić w sposób nachalny i „na siłę”. Marka powinna wyznaczyć sobie cel i mieć jego świadomość. Celem tym nie może być zamieszczenie określonej liczby wypowiedzi, ale dotarcie do wszystkich tych, którzy pytają o produkt lub szukają konkretnego rozwiązania i szczery, otwarty dialog nastawiony na chęć pomocy, edukację i zrozumienie potrzeb odbiorcy. Tylko wtedy kampania ma sens.
Pierwszą kampanię marketingu szeptanego zleciłem 5 lat temu. Początkowo nie byłem zadowolony z efektów, ale po czasie efekty były tak zadowalające, że teraz wykorzystuję go jako podstawowe narzędzie promocji.
Mogę potwierdzić, że kampanie szeptanki są skuteczne. Od kilku lat realizujemy takie działania i z zadowoleniem przyznaję, że to główny kanał sprzedaży w naszej restauracji. W biznesie zależy mi na jasnej informacji skąd przychodzą moi klienci. Kiedyś było ciężko określić, które działania były skuteczne, a które nie. Agencja, która prowadziła dla nas działania, zaproponowała abyśmy dali klientom krótką ankietę. W ankiecie jest pytanie co skłoniło ich do zakupów, skąd dowiedzieli się o restauracji i czy trafili na jakieś opinie na jej temat. Znaczna większość klientów czytała opinie w Internecie, dużo ludzi również przekonało się dzięki temu co przeczytali na forach. Więc to działa!