Co to jest SEM? Działania promocyjne w sieci cieszą się bardzo dużą popularnością, ponieważ to właśnie dzięki nim przedsiębiorstwo może zdobyć wielu nowych klientów, zainteresować ich swoją ofertą, a także zwiększyć swoją widoczność w Internecie. SEM oraz SEO to jedne z najbardziej popularnych i podstawowych działań promocyjnych w świecie online. Wykorzystując je możliwe jest zwiększenie swoich zysków bez względu na to czy witryna jest sklepem, blogiem czy po prostu stroną internetową firmy. Bardzo często dochodzi do sytuacji, gdzie SEM mylone jest z SEO. W takim razie co to jest SEM, a czym jest SEO?
Co to jest SEM?
Odpowiadając na pytanie co to jest SEM, można po prostu rozwinąć ten skrót i będą to wówczas trzy angielskie słowa Search Engine Marketing. W dosłownym znaczeniu oznacza to wszystkie działanie jakie przedsiębiorstwo może podjąć, aby zwiększyć pozycję swojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz poprawić jej konwersję. SEM często jest mylone z SEO, ponieważ tak jak ono pozwala zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, jest tutaj pewna różnica, SEM jest rozwiązaniem płatnym, natomiast pozycjonowanie samo w sobie jest darmowe.
Reklamy płatne zwykle rozliczane są metodą PPC, czyli Pay Per Click płatność za kliknięcie. To rozwiązanie bardzo dobrze sprawdza się, ponieważ reklamodawca płaci za kliknięcia w reklamy, można więc powiedzieć, że jest to płatność za faktyczne zainteresowanie przekazem. Skoro wyjaśniliśmy już co to jest SEM, warto teraz głębiej przyjrzeć się pozycjonowaniu.
Na czym polega SEO?
SEO to również skrót od angielskich słów Search Engine Optimalization i jest to nic innego jak wszystkie darmowe działania marketingowe, podejmowane przez organizacje w celu poprawy pozycjonowania prowadzonej przez nie strony internetowej, w przeglądarkach. W Polsce najczęściej wykorzystywaną jest przeglądarka Google. Optymalizacja strony internetowej skupia się na trzech głównych obszarach, pierwszy z nich to oczywiście tworzenie treści, które będą odpowiednio dostosowane do zasad SEO, a mianowicie będą zawierały odpowiednią ilość fraz kluczowych, tekst musi być odpowiedniej długości, a temat powinien być w odpowiedni sposób wyczerpany. Nie bez znaczenia będą tutaj również grafiki, które także muszą zostać odpowiednio zoptymalizowane, podobnie w przypadku materiałów wideo.
Kolejnym obszarem jest obszar techniczny, a następny to pozyskiwanie linków z innych stron w sieci. Czasem można trafić na pytanie czy pozycjonowanie jest tym samym co SEO i niestety nie ma tutaj jednej poprawnej odpowiedzi, ponieważ niektórzy uważają, że SEO to tylko działania podejmowane na stronie, dzięki którym można poprawić jej funkcjonowanie, a inni rozszerzają to pojęcie również o działania, które wykonuje się poza witryną.
Co będzie lepszym rozwiązaniem SEO czy SEM?
Skoro już wiemy co to jest SEM oraz SEO dobrze będzie zastanowić się, które z tych rozwiązań będzie rozwiązaniem skuteczniejszym. Okazuje się, że najlepszym wyjściem jest zastosowanie jednego i drugiego działania. Pozycjonowanie, czyli rozwiązanie darmowe wymaga poświęcenia dużej ilości czasu oraz cierpliwości natomiast SEM umożliwia uzyskanie efektów widocznych szybciej. Plusem pozycjonowania jest jednak to, że podjęcie tych działań będzie widoczne przez dłuższy okres czasu natomiast koszty już nie będą takie wysokie. Nie wolno tutaj jednak zapominać, że pozycjonowanie wymaga stałej pracy.
Koszt pozycjonowania strony internetowej
Pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo ważne, ponieważ to właśnie dzięki niemu będzie ona widoczna dla większej ilości osób, co przełoży się również na zwiększenie ruchu na niej, a to natomiast może spowodować, że przedsiębiorstwo będzie osiągać większe zyski. Koszt pozycjonowania strony internetowej, może być bardzo różny, wpływa na niego wiele czynników. Zaliczyć można do nich na przykład konkurencyjność branży, a także zakres zleconych działań.
Koszt ten będzie się również zmieniał, zazwyczaj będzie on w granicach od 900 zł do nawet i 3000 zł netto miesięcznie. Ceny te różnią się w zależności od tego jaki pakiet zawiera usługa. Im więcej będzie zawierał on działań, tym trzeba liczyć się z większym kosztem pozycjonowania.