Czy każdy może założyć agencję marketingową?

Marketing to branża, która daje bardzo duże możliwości, większości kojarzy się z kreatywnością, zmysłem przewidywania, co myślą inni. Sporo osób kojarzy tę branżę ze sporymi zarobkami, co nie jest takie dalekie od prawdy. Założenie własnej agencji marketingowej jest pozornie bardzo proste. Zatem sporo młodych osób, bez lub z niewielkim doświadczeniem decyduje się na założenie własnej agencji zajmującej się marketingiem. I tutaj zaczynają się wyzwania – ponieważ żeby zaistnieć na rynku marketingowym i świadczyć usługi najwyższej jakości trzeba jednak trochę więcej niż kreatywnych pomysłów. Zobaczmy, jak to wygląda w rzeczywistości.

1. Założenie agencji.

Żeby prowadzić agencję marketingową, nie potrzebujemyżadnych pozwoleń, certyfikatów, szkoleń czy studiów. To powoduje, że próg wejścia na ten rynek jest relatywnie niski. Można założyć jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, z ograniczoną odpowiedzialnością czy jawną. To również daje nam spore pole do manewru i przynajmniej na początku można uniknąć części kosztów stałych. Mamy jednak obowiązek założenia konta firmowego do obsługi płatności w wybranym przez nas banku. Mamy obowiązek wybrać formę odprowadzenia podatków, odprowadzać ZUS, który przez pierwsze 2 lata jest preferencyjny. Musimy jednak wybrać odpowiedni kod PKD, czyli klasyfikację działalności. Jeżeli czujemy się na siłach, możemy nawet sami prowadzić księgowość i rozliczenia. Jednak nie jest to wcale proste, a koszt księgowej nie jest obecnie duży, więc być może warto podpisać umowę z biurem rachunkowym.

2. Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Taka firma zajmuje się opracowywaniem kampanii reklamowych, czy to bezpośrednich, czy w Internecie dla swoich klientów. Zadania są jednak rozmaite, w zależności od potrzeb klienta. W grę wchodzi kreowanie marki klienta w Internecie albo ogólniej – w mediach, tworzenie strategii komunikacji, stworzenie identyfikacji wizualnej marki, prowadzenie kampanii w social mediach albo Google AdWords, albo pozycjonowanie. I zdarza się, że klient nie do końca orientuje się, jakie są jego potrzeby, co będzie najbardziej odpowiadało jego działalności. Czasem trzeba zrobić analizę potrzeb, zrobić badanie rynku, czy konkretnej branży i dopiero na tej podstawie sprecyzować działania, które będą podejmowane. Zadania agencji w stosunku do klienta powinna precyzować umowa.

3. Model biznesowy.

Wiele agencji ma swoją specjalizację, ale są też takie, które zakładają działania bardziej rozległe i wielokanałowe. Powinieneś zastanowić się, jaka forma będzie dla Ciebie bardziej odpowiednia. Jeżeli masz doświadczenie głównie z jednej dziedzinie, to masz dwa wyjścia. Albo założyć agencję specjalistyczną, albo zatrudnić osoby, które zajmą się innymi działami marketingu i prowadzić bardziej działalność o szerszym działaniu. Musisz zastanowić się, jakie są Twoje założenia i co będzie najbardziej opłacalne. Dobre badania rynku pokażą Ci, w którym kierunku się kierować.

Należy stworzyć biznesplan i najlepiej skonsultować go z profesjonalistą albo z kilkoma znajomymi, najlepiej takimi, który prowadzą już swoje firmy. Warto szukać informacji w Internecie, chodzić na szkolenia, albo rozmawiać z innymi przedsiębiorcami, takie kontakty są bardzo cenne. Podobno każda osoba ma coś, czego możemy się od niej nauczyć. Możesz prowadzić firmę sam, możesz zatrudnić partnerów, albo poszukać inwestora. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Dobrze jest natomiast znaleźć doświadczonych specjalistów na managerów, znaleźć ludzi godnych zaufania i dać im satysfakcjonujące wynagrodzenie, żeby skupili się na realizowaniu zadań i budowaniu efektów pracy zespołu.

4. Poszukiwanie klientów.

To powinno być proste, biorąc pod uwagę rodzaj wybranej przez Ciebie działalności, jednak okazuje się często, że wcale takie proste nie jest. W branży jest bardzo duża konkurencja, klienci często prowadzą swój marketing sami, nie mając środków na zatrudnienie agencji, wypozycjonować swoją stronę w tym momencie, poruszając się w branży, w której inni zajmują się pozycjonowaniem, jest trudne. Jak łatwo się domyślić, wiele agencji zamyka się w pierwszych dwóch latach funkcjonowania z powodu braku rentowności. Jednak wcale nie musi tak być. Potraktuj poszukiwanie własnych klientów jako sprawdzian Twoich umiejętności w zakresie marketingu. Użyj wszystkich swoich umiejętności, postaraj się, w końcu Ty jesteś swoim najważniejszym klientem. Sukces na pewno przyjdzie, tylko musisz wiedzieć, że często potrzeba na to czasu, sam będziesz przecież tłumaczył swoim klientom, że każde działania marketingowe wymagają systematyczności i cierpliwości, a na efekty trzeba poczekać.

5.Specjaliści.

Twój dream team, czyli zespół tworzący Twoją markę, to muszą być osoby, z którymi masz podobne założenia zawodowe, przyświecają wam te same idee. Musicie po prostu nadawać na tych samych falach, wtedy najlepiej będziecie się rozumieli i łatwiej będzie Wam współpracować. Oczywiście, czasem warto, żeby ktoś spojrzał na nasz pomysł z innej perspektywy, dodał coś od siebie, zweryfikował nasze założenia. Jednak porozumienie w zespole to rzecz bezcenna. W swoim zespole będziesz potrzebował:

– grafika, czyli osoby, która tworzy identyfikacje wizualne, logotypy, materiały reklamowe i strony internetowe od strony graficznej
– copywritera, czyli osoby do tworzenia tekstów na strony, blogi, wpisy do mediów społecznościowych, na fora
– programistalub web deweloper, osoba, która będzie odpowiadała za tworzenie stron pod względem kodowania, może też tworzyć aplikacje mobilne, biznesowe
– specjalistaod pozycjonowania stron, czyli SEO, będzie zajmował się optymalizacją treści, pozycjonowaniem
– social media manager, czyli osoba, która ma w jednym palcu media społecznościowe i będzie przygotowywała kampanie właśnie w nich.

6. Zasoby.

Tutaj zapewne na początku, jak jeszcze nie będziesz miał stałych zleceń, możesz chcieć oszczędzać, co jest zrozumiałe. Na samym początku, jak będziesz działać sam, lub w niewielkim zespole, być może nie będzie Ci potrzebne biuro. Specjaliści mogą pracować zdalnie, a na spotkania z potencjalnymi kontrahentami możesz wynajmować salę konferencyjną. Po jakimś czasie na pewno jednak będzie Ci potrzebne biuro, ale możesz je dzielić z inną firmą, żeby podzielić się kosztami, albo korzystać z popularnego ostatnio co-workingu. To ostatnie to bardzo fajna sprawa, ponieważ jest relatywnie tanio. Oprócz miejsca masz towarzystwo innych przedsiębiorców i nawiązujesz cenne kontakty, a jak będziesz zatrudniał kolejne osoby, możesz wynajmować następne stanowiska pracy, nie musząc zmieniać biura na większe.
Na pewno będziesz musiał jednak liczyć się z inwestycjami. Musisz kupić sprzęt komputerowy, oprogramowanie, między innymi do grafiki. Ustal z Twoimi pracownikami, czy dysponują sprzętem i programami potrzebnymi do pracy na poszczególnych stanowiskach.

Własna strona, identyfikacja wizualna, to też koszt, zapewne mniejszy niż dla klienta, bo przecież masz specjalistów, którzy nad tym popracują, ale hosting i inne koszty stałe i tak poniesiesz.
Na pewno również zdajesz sobie sprawę z tego, że działania marketingowe kosztują, ale bez tego się nie obejdzie. Prowadź je kreatywnie, niech będą najlepszą rekomendacją Twojego profesjonalizmu.

Doświadczenie a sukces.

Założenie własnej agencji marketingowej to bardzo dobry pomysł na biznes, ale jeżeli wiesz, z czym to się wiąże. Doświadczenie w branży, znajomość technik marketingowych, umiejętność skutecznego poprowadzenia kampanii marketingowych jest kluczowe, żeby osiągnąć sukces. Twoi klienci będą oczekiwali rezultatów, jeżeli nie będziesz w stanie ich zagwarantować i wywiązać się ze swoich gwarancji – nie utrzymasz się na rynku. Prawo rynku jest takie, że zadowolony klient powie o Twojej działalności dwóm znajomym, a niezadowolony – powie wszystkim, a nawet napisze o tym w Internecie. Możesz nawet zatrudnić doświadczony zespół najlepszych specjalistów, ale jeżeli sam nie wiesz, jak powinna wyglądać ich praca, choćby w podstawowym zakresie – będzie Ci trudno nadzorować i dopingować ich pracę.

Najlepiej jest, żeby Twój biznes był związany z tym, co ci w życiu wychodzi najlepiej, co jest Twoją pasją, w czym jesteś lepszy od innych. To dobra baza do tego, żeby zostać liderem rynku. Jedno ze znanych haseł mówi – „rób to, co kochasz, a przyjdzie ktoś i Ci za to zapłaci”.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *