Buzz marketing – ogólnie o narzędziu

Buzz marketing czyli marketing szeptany staje się coraz popularniejszą formą marketingu. Zaczynają po niego sięgać duże korporacje oraz małe firmy. Jego celem jest dotarcie do jak największego grona  użytkowników i zapoznanie ich z ofertą marki lub konkretnym produktem lub rozwiązaniem. Jak wynika z badań, aż 90% konsumentów wybierając produkty z półki kieruje się opiniami innych. Natomiast 18% zwraca uwagę na reklamę.

Co z tego wynika? Właśnie to, że podczas zakupów, wybieramy produkt o którym słyszymy czy czytamy. Czemu? Bo ufamy i wierzymy w to, że jeżeli już ktoś go kupił, to  pieniądze na niego wydane, nie pójdą w błoto.

Jak sama nazwa wskazuje „marketing szeptany” to „szeptanie” konsumentom co jest dobre oraz jaką firmę powinni wybrać. Szepczemy, które produkty powinni kupić oraz na co warto zwrócić uwagę. Pobudzając w sposób naturalny oraz niewymuszony dyskusję na temat danego produktu, marki czy usługi i pozwalając jej się rozwinąć, wskazujemy co jest warte zainteresowania. Siła rekomendacji staje się na tyle ważna, że nie kupimy produktu, o którym nic nie wiemy. Natomiast chętniej sięgniemy po produkt który znamy, ponieważ polecili nam go inni.

Jakie korzyści płyną z Buzz marketingu?

Buzz marketing buduje pozytywny wizerunek firmy, produktu czy usługi. Staje się najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do wielu klientów. Długofalowe działania zwiększają w znaczący sposób ruch na stronie internetowej firmy, a to przekłada się na zyski w firmie która go stosuje.

Buzz marketing to forma marketingu, która nie wymaga bardzo dużego nakładu pracy. Realizując go, warto jednak zastanowić się nad tym, jaki cel chcemy osiągnąć i jaka jest nasza grupa docelowa. Jeżeli realizujemy go przez osoby które mają doświadczenie oraz wiedzą gdzie należy się udzielać, a mowa tu o forach, blogach czy portalach społecznościowych, to możemy mieć pewność, że dotrzemy do tych odbiorców na których nam zależy.

W jaki sposób prowadzić kampanię Buzz marketingu żeby przyniosła spodziewany efekt? Najlepiej mieć kilka zaufanych osób, a każda z nich będzie odpowiedzialna za coś innego. Bo jak wiadomo, jedna osoba nie powinna robić wszystkiego. Każda z osób powinna mieć inne zadanie, tak aby wszystko miało jak to się mówi ręce i nogi. Jedna powinna odpowiadać za monitorowanie mediów, druga za prowadzenie działań, czyli najprościej ujmując, za wpisy w miejscach najczęściej odwiedzanych przez użytkowników. Kolejna osoba powinna zajmować się sprawdzaniem wpisów które opublikowaliśmy w Internecie, oraz ostatnia za kontakt z klientem oraz raportowanie działań.

 

Zalety Buzz marketingu

Jedną z najważniejszych zalet Buzz marketingu jest to, że może on służyć do promowania niemalże każdego produktu, usługi, firmy czy nawet wydarzenia jakie ma się odbyć.

Wynika to z tego, że Buzz marketing jest elastyczny oraz wszechobecny w naszym życiu. Również przyjęta strategia komunikacji odgrywa znaczącą rolę. Przykładowo prowadząc kampanię sprzedażową nowego produktu, piszemy o jego zaletach oraz korzyściach. Jeżeli pojawi się natomiast jakaś zła opinia na temat produktu, w bardzo łatwy sposób możemy ją zmienić na naszą korzyść. Wystarczy odpowiedzieć w komentarzu że np. mieliśmy podobnie. Wystarczył jeden telefon a Pani z obsługi klienta szybko nam pomogła. Takie działania sprawiają, że nawet negatywna opinia, w miarę szybko dostrzeżona, może zostać przyjęta przez innych w sposób pozytywny.

 

Co grozi za nieetyczne działania Buzz marketingu?

Dobrze prowadzone działania Buzz marketingu to bardzo skuteczna forma promocji dla firmy. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje także druga strona medalu.
Nieudolnie prowadzona kampania i działania agencji, które charakteryzują się nachalnością mogą nam poważnie zaszkodzić. Użytkownicy mogą uznać naszą markę jako nieuczciwą, oraz taką która stosuje nieetyczne chwyty aby pozyskać klienta. Co grozi takiej marce? Zostaniemy źle zapamiętani i będziemy negatywnie odbierani w przyszłości. Nachalne wpisy, czy wręcz wpisy spamerskie zostaną usunięte z forum. Administracja z kolei może poinformować klienta, aby zmienił agencję od buzz marketingu, bo ta która obecnie z nim współpracuje bardziej mu szkodzi niż pomaga.

Czy Buzz marketing wpływa na pozycjonowanie?

Wszystkie działania które prowadzimy mają na celu nie tylko informowanie konsumentów o produktach czy usługach.

Jednym z pozytywnych efektów Buzz marketingu jest to, że wspiera pozycjonowanie strony www klienta. Prowadząc umiejętnie kampanię Buzz marketingu zyskujemy wiele wartościowych linków. One tworzą bardzo dużą i prawdziwą „sieć rekomendacji”, na które boty Google reagują bardzo pozytywnie. Efekt tego jest taki, że umiejętnie prowadzona kampania Buzz marketingu, wspiera pozycjonowanie strony www.

[Głosów:14    Średnia:4.8/5]

Jedna myśl o “Buzz marketing – ogólnie o narzędziu

  1. Tomek Odpowiedz

    Fajne zdjęcia 🙂
    A na serio. Bolączką polskiego marketingu szeptanego są 2 rzeczy, po pierwsze to że jest on traktowany jako narzędzie gorszego sortu. Po drugie kojarzy się negatywnie.
    I 1 i 2 pogląd to mity, z którymi należy walczyć. Marketing szeptany musi zostać doceniony, bo tego wymaga rynek i konsumenci. Nie na darmo konsument przed zakupem czyta opinie w internetach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *